Selasa, 9 Ogos 2016

Sesungguhnya ALLAH LEBIH MENGETAHUI....

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui di sebalik satu rahsia...dan setiap perbuatan ada balasan...Dosa dan Pahala....Didunia mungkin tiada saksi ..tetapi di Padang Masyhar seluruh anggota badan yang akan mengaku setiap perbuatan....
Beginilah hidup kita...manusia sering terleka..ada yg mengingatkan ..jgn buat camtu ..jangan buat camni...tak baik...tapi..yang memperingatkan juga apa yg dilarang ..begitulah hidup kita ...sering alpa dengan kenikmatan hidup yang hanya pinjaman dari Allah ini...tidak bersyukur dengan apa yang ada....iri hati dengan kelebihan org lain....apa yang hendak dikata...tiap kita mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri...terimalah realiti dgn seadanya ..usah dikutuk..usah dicaci...usah dipersendakan apa yg benar...jgn gemar mengata...kerana mungkin org yg dikata lebih baik dari kita...jgn gemar memanggil org dengan panggilan ntah apa-apa kerana mungkin org itu terasa atau tersinggung..jangan gemar menyumpah kerana mungkin sumpah akan memakan diri....jangan gemar menyalahkan org lain...kerana mungkin kita yg bersalah...jangan gemar membanggakan diri...kerana ramai yang lebih baik dari kita....kerana ramai yg lebih baik dari kita....beringatlah....keredhaan Allah senang dicari...kelaknatan juga mudah didapati...sama-samalah kita mengingat antara satu sama lain...kerana sesungguhnya ..syurga Allah impian kita...



Isnin, 8 Ogos 2016

8.8.1953 -8.8.2016 suka dengan no ini '8'...setiap tarikh pasti akan mengingati seseorang yang paling aku sayang sekali ...lelaki yang aku akan sayangi sampai bila2 sampai aku terpejam mata..teringin nak jumpa lelaki ini kat sana..(Syurga)..siapa Lelaki ini di adalah Abah saya..arwah abah saya (Abdul Manap )...24 September 2010 adalah hari terakhir dia bersama kami semua...35 tahun dia membesarkan aku dan adik beradik ku yg lain ..seorang yg berjiwa tegas tapi sebenarnya ada sifat kelembutan yg dia xtunjuk pada kami tetapi selepas bersara dari pekerjaan ia nampak betapa sayangnya dia pada kami...seorang yg penyabar , berani , hormat dengan org ,suka membantu ,xpernah dia merungut membesarkan kami 11 adik beradik saat dia bekerja hanya seorang sahaja...dia HERO saya dia IDOLA saya..saat org sentiasa membuat airmataku mengalir kau tetap di hati wahai ABAH.....jika anakmu ini sentiasa membuat kesalahan kepadamu maafkan aku ..jika anakmu menguriskan hatimu maafkan aku ...jika org sentiasa menzalimi aku maafkan mereka...ALLAH S.W.T sentiasa bersama org2 yg teraniaya dan dizalimi....#anakmu cukup bahagia kerana mempunyai org2 yg sentiasa beradadisisiku...SYGSUAMIANAK...DOAKAN KEBAHAGIAN ANAKMU SAMPAI BILA2..
PRAYLOVEARWAHABAH....

Selasa, 17 November 2015

Bila lihat wajah dia yg semakin membesar #MyBroNyawa..




Lama xtulis lama xtgk lama xbuka byk idea tapi byk benda byk urusan dan byk kje yg perlu diuruskan nak buka pun xterbuka2 rindu nyer ngan blog ini...rindunya nak menulis,mereka2 ayat3....menulis luahan rasa (bz memikirkan adik yg bakal berkahwin)....keje di opis yg semakin menimbun dari dalam bilik fail sampailah atas meja..penat hanya tuhan yg tahu (24 jam bekerja).....Bulan November bakal menjelma bulan Disember 2015 Tahun terakhir sebelum ke Tahun Baru 2016....banyak ujian ,dugaan ,tangisan,kekuatan, musibah,kegembiraan,rezeki semua itu dari Tuhan....#TUHANSEDANGMENGUJIKITA......
Tapi aku tetap tabah dan redha dalam meneruskan hidup aku punya seseorang yg perlu dijaga supaya menjadi manusia yg berguna di dunia dan diakhirat wlpun aku tahu "AKU TAHU AKU MANUSIA TIDAK SEMPURNA'......pejam celik pejam hampir 11 tahun aku bersama dia bila aku seorang bapa dan seorang ibu ....kasih ibu membawa ke syurga......(aku juga menjadi yatim setelah arwah abah pergi meninggalkan ku bila rasa utk bermanja dan menumpang kasih abah dan juga seorang lelaki)...tapi aku punya sesuatu lagi kekuatan MyBroNyawaAISYiskandar....bila menatap wajah2 gambar xsangka dia bakal menjadi anak bujangku...Tahun depan dah darjah 6 cepatnyer masa berlalu..selepas bakal menghadapi peperiksaan yg menentukan dia menjadi anak yg berjaya....menjadi idaman dan impian aku dia dapat belajar hingga ke menara gading ....bukan wang yg aku minta tapi aku hendak dia menjadi anak lelaki yg berjaya dalam hidup dia....sayang kasih marah geram kenal pukul kena marah normal buat dia wahai anakku...kau lelaki jgn musnah hidupmu dgn perkara2 yg tiada kebaikan buatmu...wlpun mamamu punya kekurangan....mama mengharap kau menjadi insan yg berguna suatu hari nanti....biarpun ditindas dan dibenci tapi kita sebagai jadilah insan yg merendah diri,menghormati org , membantu org ...insyaallah di dunia tidak dihargai tapi ingatlah di akhirat esok ALLAH sentiasa bersamamu wahai MyBroNywakuAISYiskandar......#MaafJIKAmAMAMUtIDAKsemPurna........(18/11/2015)

Isnin, 14 September 2015

MOOD KE LAUT...


Hari ini Isnin 14 September 2015 bersamaan 30 Z.kaedah 1436 ....hari bekerja dan hari kelaut buat aku ....mood hilang ntah kemana disebabkan sakit kepala dan sakit gigi...tgk manusia dan org dalam ini rasa nak bagi penampar jer..Ya Allah sakit penghapus dosa ...Sabar ....wahai erti sabar....tlg kembalikan diriku ini...kemanalah menghilang nie....skrg waktu bekerja jgn hilangkan semangat bekerja ini...biarlah org nak hentam kita ke apa ckp terbaik dah aku buat..ckp terbaiklah aku membantu....kdg2 sedih dgn sikap2 manusia yg hipokrit ....yg berpura2 ..sebab aku xreti nak bekerja dan mengelilingi manusia seperti itu ...penat kalau melayan org yg tahu mengarah sahaja..patut membantu bekerjasama..bila kita dah buat yg terbaik byk sangat komplen tlg la yer....
Maaf Jika aku tidak sempurna.....(Lu Pikir sendiri ..mohon jgn terasa makan cili dan tentang kepedasannya)

Selasa, 8 September 2015

KISAH KEJE KE- 3 AKU.....


Selamat petang ...Assalamulaikum...masa untuk menulis utk petang ini hari ini Selasa 8 September 2015 (Bersamaan 24 Zulkaedah 1436)...hari saya yg terlalu sibuk kerana hari ini menjalankan tugas di merata2 tempat KL - Putrajaya...memang xdpt mengadap komputer la..sebabnya tugas hari ini byk berkhidmat di atas jalan raya (Terima kasih kwn opis sebab belanja saya makan untuk hari ini..semoga dimurahkan rezeki)
ehhhh..; lupa plak nie adalah pic masa saya masuk kje gomen...(kerajaan)...masa tue sambilan jer kje saya...18 Mac 2002 saya mula berkhidmat masa itu bersama arwah abah ..berulang alik gak la dari KL- Putrajaya....mmg bengkak bontot gak la berulang dgn arwah abah naik motor EX5...bkn kje ini jer saya berkhidmat ada kje lain dan pengalaman lain yg saya  dapat ...sehingga saya berkhidmat dan bekerja tetap sehingga sekarang....muka dan body pun masih cun dan muka comel la lagi (perasaan gila sgt2).....masa ini cincin di jari dah ada (bertunang)...org ingat saya masih solo tapi sudah berpunya..alhamdullilah rezeki kita nak ke alam baru.....(dalam kenangan jer).....byk sebenarnya nak cerita x tercerita sbb idea dah lari skit hari sbb terlalu penat kot...#MaafJikaAkuTakSempurna....
mesti org akan terfikir perbezaan2 yg ketara ....tlg baca dan jgn kutuk2 ok....
#SELAMATPETANGSEMUA...

Ahad, 6 September 2015

HATI DAN KESABARAN KITA....

7 September 2015 (bersamaan 23 Zulkaedah 1436)...hari Isnin bermulanya hari tugasan bekerja 5 hari bekerja (cuti Sabtu-Ahad dah tamat ok )...dan esok bermulanya saya menjalankan tugas menjadi ayah dan ibu kerana My Nyawa bermulanya sekolah cuti dia pun dah tamat.(sesi pengiliran penjagaan)...3 hari bersekolah sambung plak cuti selama seminggu kerana Cuti Raya Haji dan sambung untuk cuti persekolahan..Hoorey Merdekalah My Nyawa....setiap masa setiap hari setiap selagi mata ini belum terpejam buat selama2... kena set diary dalam kepala otak ini apa yg perlu dibuat...kdg2 ada gak yg lupa dan kita tertinggal...#MaafJikaAkuTakSempurna...kadang2 org xdpt rasa apa yg kita rasa org xtahu apa yg kita alami tapi aku tetap gembira wlpun aku tahu tugas semakin berat menjadi seorang anak ibu ayah penjaga dan pekerja....aku cukup bersyukur kerana My Nyawa adalah insan yg sangat memahami diri aku walaupun dia baru bermula ke alam remaja....Terima Kasih Allah kerana memberi aku satu kekuatan yg ckp memahami aku...kalau kita menangis pun apa yg kita dapat ...hidup harus diteruskan (kdg2 xde niat untuk meluahkan setiap kata2 dalam blog ini tapi mcm ada sesuatu semangat bila ia diterjermahakan melalui tulisan)...tapi ALLAH masih tetap tutup aib kita...padamu yg Maha Esa tempat mengadu....
#ALLAHSEDANGMENGUJIKITA

Jumaat, 4 September 2015

Wajah adik beradik Saya..

Wajah2 adik beradik saya...saya adalah kak long...bila menjadi anak sulung besarnya tanggungjawab saya walaupun saya rasa mcm saya ada ketidaksempurnaannya...#MAAFSAYAJIKATAKSEMPURNA...
bila tanpa ayah sebagai ketua keluarga jatuh itu seseorang kita sebagai anak harus menjalankan tanggungjawab walaupun saya rasa ada kekurangannya..kita sebagai anak kena kuat dalam menghadapi hari2 yg mendatang...bila kita renung diri kita besar dan hebatnya bila menjadi anak sulung kerana saya adalah ayah dan kakak kepada adik2 saya...bapa dan ibu kepada My Nyawa saya dan juga penjaga kepada ibu saya....sayang korang semua wlpun rasa diri ini masih ada kekurangan dan kesilapan...maaf jika saya tidak sempurna....

*Gaduh adik beradik normal....sampai org menganggap kitaorg ini anak angkat ...ko org jumpa kat longkang...Eee...anak pungut...Padahal kami semua anak kandung dan adik beradik yg sama dan ibu ayah yg sama...*